adcase ons administratie systeem

Vernieuwde schermen Ons® Administratie en Ons® Dossier

Ons® Administratie en Ons® Dossier worden opgesplitst. Beide applicaties krijgen een eigen, herkenbaar design en eigen navigatiestructuur. Maar wat verandert er? Wat merken de gebruikers? En wat moet jij als organisatie doen voor deze wijziging? Wij nemen je hierin mee.

Vanaf 27 december 2022 bevat Ons® Administratie een speciaal datumveld waarin de datum en het tijdstip ingevoerd moeten worden waarop de nieuwe schermen in jouw organisatie op productie aangaan. Je vindt het datumveld via Beheer > Instellingen > Overige instellingen > Configuratie voor het nieuwe ontwerp.

Let op: Dit datumveld is standaard gevuld met het startmoment van fase 3, te weten: 31 januari en als tijdstip 20.00 uur. Pas je deze datum niet aan naar een eigen voorkeursdatum? Dan gaat jouw organisatie op 31 januari 2023 om 20.00 uur over op de vernieuwde schermen.

Bepaal dus zorgvuldig of je 31 januari als datum wilt aanhouden. Wil je dat niet? Vul dan een datum van eigen voorkeur in. Het is niet mogelijk om een datum later dan 4 april 2023 20.00 uur in te vullen. Vanaf dan staan de schermen standaard aan.

Wat merken gebruikers?

De lay-out van beide applicaties zal gezamenlijk gefaseerd uitgerold worden. Dit betekent dat Ons® Dossier en Ons® Administratie er anders uit gaan zien.

Veranderingen Ons® Administratie

  • Het menu wordt naar links verschoven.
  • Het dashboard, de cliëntzoekschermen en cliënt-overzichtsschermen worden vernieuwd.
  • Alle belangrijke en professionele contactgegevens worden verzameld in een nieuw tabblad ‘Cliëntnetwerk’.
  • Diverse basisfuncties krijgen voor cliëntbeheer een nieuwe look. Denk hierbij aan adres, notities en documenten.

Veranderingen Ons® Dossier

  • Gebruikers kunnen de dag starten aan de hand van een Dossier-landingspagina. Hierop is veel-geraadpleegde overzichtsfunctionaliteit beschikbaar. Denk hierbij aan de laatst bezochte cliënten, Kwaliteitsmonitor-taken, overdrachtsgegevens en uitgezette acties of acties voor mijn deskundigheid.
  • Voor de cliënt-specifieke schermen geldt dat alle Dossier-gerelateerde pagina’s verzameld zijn in een overzichtelijk menu. Dit menu bevindt zich aan de linkerkant.
  • De belangrijkste cliëntgegevens worden verzameld in een uitklapbare cliëntheader. Ook worden diverse benamingen verduidelijkt. Zo heet de pagina Dossier in de nieuwe lay-out Rapportages; de pagina Profiel heet Vragenlijsten.
  • Diverse items uit het huidige menu aan de rechterzijde krijgen een nieuw plekje in de linker menubalk of op de overzichtspagina. Dit geldt voor alle SSO-linkjes naar externe applicaties.

De splitsing van Ons® Administratie en Ons® Dossier worden ook duidelijk uitgelegd in dit filmpje van Nedap. Daarnaast heeft Nedap ook twee e-learnings ontwikkeld om kennis te maken met het nieuwe Ons® Administratie en het nieuwe Ons® Dossier.

Start in je testomgeving

De overgang naar nieuwe schermen zal even wennen zijn, maar de ervaring leert dat gebruikers snel hun weg weten te vinden. Een goede, praktische voorbereiding helpt hen op weg. Zo is er de mogelijkheid om de nieuwe schermen standaard aan te zetten in jouw testomgeving(en).

Wanneer je dit zo snel mogelijk doet, geef je jezelf een handige manier om vertrouwd te raken met de nieuwe schermen en eventuele eigen documentatie voor te kunnen bereiden. Heb je geen eigen testomgeving? Dan kan je bij Nedap tijdelijk toegang vragen tot een speciale testomgeving.

Bron: Nedap healthcare

Heb je vragen over deze blog?

Heb je vragen over deze blog of ben je benieuwd naar onze mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.